Virginia har rekordmåned i november, hvor projekterne skrider frem; stærk decembervolumen forventes

Næsten 291.000 TEU’er behandlet; udvidelse af Central Rail Yard begynder i februar

NORFOLK, VA – November var en produktiv måned for The Port of Virginia®, da man behandlede næsten 291.000 TEU (twenty-foot-equivalent units) og begyndte at arbejde på en udvidelse af havnens jernbanekapacitet.

Novembermængden var den højeste nogensinde i havnens historie: godset steg med 10.891 TEU eller næsten 4 procent sammenlignet med samme måned sidste år, som var den bedste november nogensinde. Sammenlignet med oktober faldt novembermængden med næsten 9 procent eller 28.000 TEU’er: I oktober satte havnen rekord for mængden i en enkelt måned med mere end 318.000 TEU’er.

Sideløbende med behandlingen af rekordstore godsmængder er havnen i gang med vigtige infrastrukturprojekter – udvidelse af jernbanekapaciteten og uddybning af kanalen – som vil hjælpe med at rumme ultra-store containerskibe og skabe endnu større effektivitet. På sit møde i november godkendte Virginia Port Authority Board of Commissioners en udvidelse på 80 millioner dollars af Central Rail Yard ved Norfolk International Terminals (NIT).

“Vi havde en produktiv november med hensyn til volumen, men lige så vigtigt er det, at vi nu har en klar plan for at udvide vores jernbanekapacitet ved NIT, og det arbejde vil blive sat i gang inden længe,” siger Stephen A. Edwards, CEO og administrerende direktør for Virginia Port Authority. “Færdiggørelsen af udvidelsen af railyard er timet til at understøtte åbningen af den nye dybere, bredere kanal, og begge disse projekter vil være på plads og klar til at understøtte udvidelsen af NIT’s North Berth.

“Om lidt mere end to år vil Virginia Havn blive betjent af den dybeste og bredeste skibskanal på hele den amerikanske østkyst. Ved at kombinere denne kanal med moderne terminaler og en betydelig forøgelse af jernbanekapaciteten med dobbeltstabler på kajen, vil det tiltrække store skibe og mere gods. Vi får brug for jernbanekapaciteten til at understøtte den ekstra last, vi får fra dette skift af store skibe til Virginia.”

Når den er færdig, vil NIT’s Central Rail Yard kunne rumme 610.000 årlige containerløft; den nuværende løftekapacitet er 350.000 ved NIT og 480.000 ved Virginia International Gateway. Arbejdet på Central Rail Yard begynder i februar 2022 og forventes afsluttet i slutningen af 2023. Arbejdet med at udvide kanalen og uddybe den til 55 fod vil være færdigt i slutningen af 2024.

“Interessen for The Port of Virginia er meget stor lige nu, fordi vi ikke oplever nogen overbelastning, og vi er i stand til at tage imod de skibe, der ikke er planlagt,” siger Edwards. “Driftsmæssigt er vores resultater fortsat de bedste i klassen, så vi leverer service og reel værdi til alle vores kunder – ejere af varer i containere og ejere af breakbulk-last.”

Importlaster og tomgods var med til at drive novembermængden, der steg med henholdsvis 13 procent (+16.403 TEU) og 465 procent (+3.617 TEU). Derudover steg breakbulk-tonnagen med 229 procent, eller næsten 17.000 tons, og den samlede pramvolumen steg med 50 procent, eller næsten 2.600 containere.

• Klik her for at se havnens driftsmålinger for produktivitet ved kaj, jernbanerampe og lastbilporte.

Med en rapporteringsmåned tilbage i 2021 er havnens TEU-mængde på 3,2 millioner TEU’er, en stigning på 644.293 enheder (+25%) i forhold til samme periode sidste år med gevinster i næsten alle faser af driften.

Snapshot af fragt i november (2021 vs. 2020)

• TEU i alt – 290.759, en stigning på 3,9%.
  • Læssede eksport-TEU’er – 84.002, et fald på 5,6%.
  • Læssede import-TEU’er – 141.617, en stigning på 13,1%.
  • Containere i alt – 161.993, en stigning på 6%.
  • Virginia Inland Port Containers – 1.946, et fald på 19,5%.
  • Breakbulk-tonnage – 16.683, en stigning på 228,8%.
  • Samlet antal jernbanecontainere – 52.107, en stigning på 4,3%.
  • Lastbilcontainere i alt – 102.112, en stigning på 4,6%.
  • Samlet antal pramcontainere – 7.774 op, 50%.